PradžiaNaujienos Ar žinai šį objektą Zarasų krašte? Pirmojo pasaulinio karo siaurasis geležinkelis (Zarasų raj.)
Ar žinai šį objektą Zarasų krašte? Pirmojo pasaulinio karo siaurasis geležinkelis (Zarasų raj.)

1914 metais Europoje įsiplieskusio Pirmojo pasaulinio karo veiksmai dabartinės Lietuvos teritoriją apėmė 1915 metų rudenį. Vokiečių karių pozicijos Zarasų krašte driekėsi nuo Tilžės ir Turmanto, pro Zarasų miestą ir iki pat Stelmužės.

 

Galiausiai, nusistovėjus Vokietijos imperijos rytų fronto linijai, ją imta fortifikuoti. Pafrontėje įkurdintos rezervinės vokiečių kariuomenės divizijos, o joms aprūpinti čia buvo pastatyti ištisi betoniniai požeminiai miesteliai su infrastruktūra, artilerijos sandėliais, ligoninėmis, elektrinėmis, vadavietėmis bei nutiestos 600 mm pločio vėžės siaurojo geležinkelio linijos.

 

Siaurasis geležinkelis, kitaip – siaurukas, anuomet buvo įprasta transporto priemonė atitinkanti savo laikmetį. Bėgiai buvo lengvi ir paprastai montuojami, tad vokiečių inžinieriai juos tiesė be didesnių sunkumų.

 

Siaurojo geležinkelio vėžė Zarasų krašte driekėsi nuo Pasmalvės (dab. Visagino geležinkelio stotis) per Zarasus iki Eglainės Latvijoje (apie 70 km), ir turėjo daugybę atšakų į anuomet strategiškai svarbias vietas. Čia kursavo per 30 lokomotyvų, gabenusių amuniciją, medieną, statybines medžiagas, maistą bei karius.

 

Atšaka į Zarasus ėjo nuo Apkartų, ir į miestą įvažiuodavo iš Petrūniškių pusės, per senąjį geležinkelio tiltą, buvusį dešiniau dabartinio valstybinės reikšmės magistralinio kelio A6 Kaunas-Zarasai-Daugpilis tilto. Miesto centrinėje dalyje, dabartinės Sėlių aikštės vietoje aikštėje buvo geležinkelio paskirstymo mazgas, čia sustodavo lokomotyvai, būdavo iškraunami ir perkabinami vagonai.

 

Toliau, viena iš siaurojo geležinkelio atšakų vedė į Laukesos dvarą, kur buvo įsikūręs 77-osios rezervinės divizijos štabas ir driekėsi tolyn į Latvijos pusę, link fronto linijos, kita atšaka – į Sorgenfrei palivarką buvusį maždaug ten, kur dabar yra Sarakiškių kaimas.

 

Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui siaurasis geležinkelis Zarasų krašte nebeteko reikšmės ir 1924 metais jis buvo visiškai panaikintas. Viena iš priežaščių, kodėl jo atsisakyta buvo dūmai ir žiežirbos, nuo kurių mieste reguliariai kildavo gaisrai.

 

Šiandien siaurojo geležinkelio buvimą mena įvairiose Zarasų rajono vietose išlikę pylimo fragmentai, pavyzdžiui, Raudinės apylinkėse ar ties pietine Švento ežero pakrante, o Turmante įkurtoje Pirmojo pasaulinio karo ekspozicijoje galima išvysti ir siauruko bėgių fragmentus.

 

Nuotraukoje matyti 1914 m. modelio 0-4-0 tipo 600 mm vėžės pločio karo lauko garvežys „Henschel“ riedantis Zarasų miesto centrinėje dalyje (dab. Sėlių aikštė). 1916-1918 metai, iš Peterio Lindemanno kolekcijos.

 

© 2014-2025 VisitZarasai. Visos teisės saugomos
sprendimas webmod: Svetainių kūrimas